۱۰ عادت بد برنامه‌نویسی که یک برنامه‌نویس باید آن‌ها را فوراً ترک کندبرخی عادت‌هایی برنامه‌نویسی هستند که به شما اجازه نمی‌دهند تا یک برنامه‌نویس واقعا عالی شوید، بنابراین سعی کنید این عادت‌های بد را ترک کنید تا یک برنامه‌نویس عالی شوید. هزاران عادت بد برنامه‌نویسی وجود دارد که به شما امکان یک برنامه‌نویس خوب‌ شدند را نمی‌دهد. در این مقاله ما سعی کرده‌ایم مهم‌ترین این موارد را پوشش دهیم.

 

من به هیچ کمکی احتیاج ندارم

گاهی شما در یک مشکل گیر می‌کنید اما از هیچ کسی کمک نمی‌گیرید، زیرا احساس می‌کنید که خودتان باید مشکل را حل کنید اما به خاطر داشته‌باشید که هیچ کس در جهان کامل نیست. در زندگی برنامه‌نویسی گاهی موارد بسیار پیچیده‌ای وجود دارد که نمی‌دانید چه کاری باید انجام دهید، در این موارد شما به کسی احتیاج دارید که بتواند به شما کمک کند. کمک گرفتن از دیگران نه تنها مشکل شما را حل می‌کند بلکه زمان شما را نیز ذخیره می‌کند. اگر نزدیکان شما نتوانستند مشکل را حل کنند، اجتماعات برنامه‌نویسی زیادی وجود دارد که استک‌اورفلو یکی از محبوب‌ترین این موارد می‌باشد، که شما می‌توانید از آن کمک بگیرید.

زود تسلیم شدن

۱۰ عادت بد برنامه‌نویسی که یک برنامه‌نویس باید آن‌ها را فوراً ترک کند

چه شما یک برنامه‌نویس باشید و چه نباشید، اگر زود تسلیم شوید به احتمال زیاد شکست می‌خورید. بسیاری از برنامه نویس‌ها، دفعاتی را برای حل یک مشکل تلاش می‌کنند و اگر نتوانند آن مشکل را حل کنند ناامید می‌شوند. اگر می‌خواهید یک برنامه‌نویس خوب شوید، باید این عادت را ترک کنید.

به‌ طور گروهی کار نکردن

افراد زیادی وجود دارند که به صورت انفرادی خوب کار می‌کنند اما به صورت گروهی نمی‌توانند به خوبی کار کنند، اما اگر شما یک برنامه‌نویس هستید، باید با اعضای تیم خود هماهنگ باشید. کار‌کردن به صورت گروهی احتمال برخورد با مشکل، در کار را کاهش می‌دهد و بهره‌وری تیم شما را بالا می‌برد.

کامنت‌گذاری بیش از حد

کامنت‌گذاری کد کار خوبی است، اما گاهی شما بیش از حد کامنت‌گذاری می‌کنید و باعث به‌هم‌ریختگی کل پروژه می‌شود. در کامنت‌گذاری‌ها فقط بنویسید، که با قطعه کد مورد نظرتان چه مشکلی حل شده است. بیش از حد کامنت‌گذاری نکنید زیرا فهم کد را پیچیده‌تر می‌کند.

برنامه‌ریزی نکردن قبل از شروع کدزنی

یک برنامه‌نویس مرتباً، با انواع مختلفی از مسائل روبرو می‌شود که گاهی ساده و گاهی پیچیده هستند، بنابراین قبل از شروع کدزنی باید برنامه‌ریزی کنید که چگونه قرار است برای مسائل مختلف کد بزنید. این کار باعث فهم بهتر و ذخیره زمان شما می‌شود.

من رئیس هستم

اگر شما رهبر یک تیم هستید باید مثل یک رهبر رفتار کنید، نه یک رئیس. رفتار کردن مانند یک رئیس باعث ایجاد شکاف بین شما و دیگر برنامه‌نویسان می‌شود و آنها همه چیز را از شما مخفی خواهند کرد.

هر روز در جلسات کاری شرکت کردن

اگر شما عادت دارید هرروز در جلسات شرکت کنید جایی از کار مشکل دارد. زمان مورد نیاز برای شرکت در جلسات اضافی را، روی حل مشکلات پروژه بگذارید این کار باعث بهروه‌وری بیشتر شما از زمان می‌شود.

مسئولیت پذیر نبودن

۱۰ عادت بد برنامه‌نویسی که یک برنامه‌نویس باید آن‌ها را فوراً ترک کند

من افراد زیادی را دیده‌ام که برای هر خطایی دیگران را سرزنش می‌کنند. این افراد همیشه سعی می‌کنند خطاهای خود را گردن دیگران بیندازند. به عنوان یک برنامه‌نویس شما باید از این عادت جلوگیری کنید. عادت کنید که مسئولیت هرکاری که انجام می‌دهید، چه مثبت و چه منفی به عهده بگیرید و اگر رهبر یک تیم هستید باید مسئولیت کاری که اعضای تیم شما نیز انجام می‌دهند را بپذیرید این عادت، شما را مسئولیت‌پذیرتر می‌کند.

تخمین نزدن کار

قبل از شروع هر پروژه‌ای چه کوچک و چه بزرگ شما باید زمان و منابع مورد نیاز را تخمین بزنید، اگر این کار را نکنید مدیریت روند کار دشوار خواهد بود.

 کردن Copy-Paste

این مورد یکی از بزرگ‌ترین خطاهایی است، که افراد زمان برنامه‌نویسی انجام می‌دهند . وقتی یک سوالی پیش می آید، به استک اورفلو یا سایت های دیگر می‌روند و بدون فکر کردن پاسخ را مستقیما در پروژه خود کپی-پیست می‌کنند در این صورت شما راه حل را پیدا کرده‌اید، اما آن را متوجه نشده‌اید بنابراین دفعه بعد که با همان سوال مواجه می‌شوید دوباره همین روند را تکرار می‌کنید و کپی-پیست می‌کنید.

کلام آخر

من عقیده دارم که هر برنامه‌نویسی، در یک روند رو به رشد کار می‌کند. بنابراین کاملا طبیعی است که عادت‌های بدی نیز داشته‌باشیم، اما برای اینکه یک برنامه‌نویس خوب بشویم باید عادت های بد برنامه‌نویسی را محدود کنیم.

منبع