نتیجه تصویری برای ‪ux vs ui‬‏

طراحی UX به عبارت طراحی تجربه کاربری (User Experience Design) اشاره دارد، در حالی که طراحی UI مخفف عبارت رابط کاربری (User Interface) است. در هنگام طراحی سایت، هر دوی این موارد رابطه نزدیکی با هم داشته و برای داشتن یک محصول خوب، ضروری هستند. اما علی‌رغم این ارتباط، نقش‌هایی که در محصول دارند بسیار متفاوت از هم هستند و بخش‌های متفاوتی از فرآیند توسعه محصول را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در حالی که طراحی UX بیشتر تحلیلی و تکنیکال است، طراحی UI بیشتر به طراحی گرافیک مربوط می‌شود.

برای درک بهتر موضوع، یک محصول را مانند بدن انسان تصور کنید که استخوان‌ها همان کدها هستند که ساختار را تشکیل می‌دهند. ارگان‌ها را طراحی UX در نظر بگیرید که ورودی‌ها را برای پشتیبانی از کارایی، اندازه‌گیری و بهینه سازی می‌کند و طراحی UI را ابزار آرایشی در نظر بگیرید که شامل ظاهر، احساسات و واکنش‌ها هستند. اگر گیج شده‌اید، اصلا نگران نباشید، در ادامه مقاله بیشتر به این معرفی این دو نوع طراحی خواهیم پرداخت.

به گفته‌های رائول وارشنی یکی از موسسان Foster.fm توجه کنید:

UX و UI عباراتی گیج کننده در زمینه کاری ما هستند. در واقع UI بدون UX مانند این است که نقاش، رنگ‌ها را بدون فکر روی بوم بپاشد؛ در حالی که UX بدون UI مانند قابی از یک مجسمه است که هیچ خمیر کاغذی روی آن نیست. یک محصول خوب با UX شروع شده و به UI ختم می‌شود. هر دو برای موفقیت یک محصول ضروری هستند.

UX یا طراحی تجربه کاربری چیست؟

تفاوت طراحی UX و طراحی UI

طراحی تجربه کاربری (UX) یک روش انسان محور در طراحی محصولات است. در واقع، طبق تعریف ویکی پدیا، طراحی تجربه کاربری (User Experience Design) فرآیندی است که طی آن میزان رضایت‌مندی مشتری ارتقا یافته و وفاداری او از طریق افزایش کارایی، سهولت استفاده و لذت ایجاد شده در تعامل میان مشتری و محصول، افزایش می‌يابد. همانطور که مشاهده می‌کنید در این تعریف هیچ صحبتی از دیجیتالی بودن نشده است.

باید بدانید که طراحی تجربه کاربری یا UX یک شغل در حوزه تحقیقات بازار نیست، گرچه UX بسیاری از همان تکنیک‌ها را برای رسیدن به یک هدف نهایی پیچیده به کار می‌برد یعنی ساختار، تحلیل و بهینه سازی تجربه مشتری با یک کمپانی و محصولات آن. اگر تا به حال عملا شاهد طراحی تجربه کاربری نبوده‌اید یا حتی این عبارت را در کار خود استفاده نکرده‌اید، تصور این فرآیند برای شما سخت‌تر است.  هدف UX، توسعه محصولات دیجیتال است اما تئوری و فرآیند آن را می‌توان برای هر چیزی به کار برد. در ادامه برخی از مسئولیت‌های یک طراح UX را مرور می‌کنیم:

استراتژی و محتوا

- تحلیل رقبا

- تحلیل مشتری

- استراتژی و ساختار محصول

- توسعه محتوا

تهیه نمونه اولیه

- طراحی گرافیکی سه بعدی

- تهیه نمونه اولیه

- تست و تکرار

- طرح توسعه

اجرا و تحلیل

- همکاری با طراحان UI

- همکاری با  برنامه نویسان

- تعقیب اهداف و یکپارچگی

- تحلیل و تکرار

بنابراین، طراح UX باید تا حدودی بازاریاب، طراح و مدیر پروژه نیز باشد چون نقش پیچیده‌، چالش برانگیز و چند جانبه‌ای دارد.

نتیجه گیری

- طراحی تجربه کاربری  یک فرآیند از توسعه و بهبود تعامل کیفی میان یک کاربر و تمام ابعاد یک کمپانی است.

- طراحی تجربه کاربری مسئول تحقیق، آزمایش، توسعه، محتوا و ایجاد نمونه اولیه برای آزمایش و نتایج کیفیت است.

- طراحی تجربه کاربری در تئوری یک عمل غیر دیجیتال است اما بیشتر در صنایع دیجیتال به کار برده می‌شود.

درسی که در اینجا می‌گیریم این است که اگر به جامعه شناسی، علوم شناختی، مردم و محصولات عالی علاقمند هستید، طراحی تجربه کاربری یا  UX می‌تواند شغل خوبی برای شما باشد اما اگر این اصول را درک کرده و تمایل‌های بصری هم دارید، بهتر است به طراحی رابط کاربری یا UI هم نگاهی بیاندازید.

UI یا طراحی رابط کاربری چیست؟

تفاوت طراحی UX و طراحی UI

علی‌رغم اینکه این حوزه قدیمی‌تر و پر کاربردتر است، اما پاسخ دادن به سوال «طراحی رابط کاربری چیست؟» با وجود تفاسیر اشتباهی که وجود دارد، کار دشواری است. درحالی که طراحی تجربه کاربری معجونی از وظایف متمرکز بر بهینه‌ سازی یک محصول برای استفاده موثر و لذت‌بخش است، اما طراحی رابط کاربری مکمل آن است و ظاهر، احساس، تعاملی بودن و ارائه محصول را بر عهده دارد.

اگر شما به دنبال مشاغلی برای کار طراحی رابط کاربری بگردید، عموما توضیحات حرفه‌ای مشابه با طراحی گرافیک را خواهید دید که گاهی طراحی برند و حتی برنامه نویسی فرانت اند هم به آن اضافه شده است. اگر به دنبال تعاریف حرفه‌ای از طراحی رابط کاربری بگردید، عموما توصیفاتی خواهید دید که بخشی از آن مشابه با UX است و حتی از همان ساختارها و تکنیک‌ها استفاده می‌کند.

صرف‌نظر از این که شما طراحی UX یا UI را انتخاب کنید، لازم است درک کنید دیگری چگونه کار کرده و مهم‌تر از همه اینکه چگونه باید با آن کار کرد. بیایید یک نگاه کلی به مسئولیت‌های یک طراح UI داشته باشیم:

ظاهر و احساس

- تحلیل مشتری

- تحقیقات طراحی

- برند سازی و طراحی گرافیک

- راهنمایی کاربر

پاسخگویی و تعامل

- تهیه نمونه اولیه از رابط کاربری یا UI

- تعامل و انیمیشن

- داشتن کارایی در تمام اندازه‌های صفحات گوشی

- پیاده سازی به همراه برنامه نویس

طراح UI به عنوان یک طراح تعاملی و بصری، نقش کلیدی در هر رابط دیجیتال داشته و برای مشتریان یک عنصر کلیدی برای اعتماد به برند محسوب می‌شود.

نتیجه گیری

- طراحی رابط کاربری مسئول انتقال قدرت برند و دارایی‌های بصری به رابط یک محصول است تا به بهترین شکل تجربه کاربری را ارتقا دهد.

- طراحی رابط کاربری فرآیندی از راهنمای تصویری کاربر در بخش‌های مختلف محصول از طریق عناصر تعاملی و تمام اندازه‌ها و پلتفرم‌ها است.

- طراحی رابط کاربری یک فیلد دیجیتال است که شامل مسئولیت همکاری و کار با برنامه نویسان یا کدنویسی هم می‌شود.

در این مقاله با نقش طراح تجربه کاربری و طراح رابط کاربری در طراحی سایت آشنا شدید و تفاوت‌های میان طراحی UX و UI را درک کردید. انچه که مهم است، این است که هر دو این موارد در طراحی سایت و جذب کاربران نقش به سزایی دارند و یک وب سایت حرفه‌ای نیاز دارد تا هر دو این موارد را در کنار هم داشته باشد.