تصویر مرتبط

تگ‌های متا (meta tags) آغازگر بسیاری از آموزش‌های سئو هستند. دلیل این که ما امروز این مقاله را برای ارائه به شما انتخاب کردیم، این است که بسیاری از مواقع درباره بد بودن تگ‌های متا حرف‌هایی به گوش می‌خورد.

یکی از اولین چیزهایی که در بررسی هر سایتی موشکافی می‌شود، استفاده از تگ‌های متاست، چرا که جزو اولین عناصر درج شده در بالای هر صفحه محسوب می‌شوند.

اما در این مقاله، ما قصد منفی بافی درباره تگ‌های متا را نداریم، چرا که تگ‌های متا، یکی از بهترین ابزارهای سئو در بحث بازاریابی جستجو (search marketer) هستند و قرار است شما را با جادوی تگ‌های متا در سئو آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

برچسب‌های متا همیشه کارایی خود را داشته اند، قرار نیست ما همه تگ‌های متا را در در یک مقاله جای دهیم و درباره همه آن‌ها صحبت کنیم، اگر به دنبال منبعی از آن‌ها هستید می‌توانید به وبسایت www.metatags.org مراجعه کنید و در آنجا با همه تگ‌های متا آشنا شوید.

اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که استفاده از همه تگ‌های متا اجباری نیست و در واقع همه آن‌ها برای شما کاربرد ندارند. نکته مهم، استفاده از تگ‌های متای مناسب و محتوای با کیفیت، تضمینی برای رضایت کاربران و ارتقای رنک شما در موتورهای جستجوست.

بهترین تگ‌های متا

متا تگ‌هایی که معرفی خواهیم کرد، مهم‌ترین متاهایی هستند که باید در هر صفحه وجود داشته باشند، مهم نیست چرا، فقط اگر کار کردن با آن‌ها را بلد هستید، حتما آن‌ها را به کار ببرید:

  • تگ‌های  content type: برای اعلام مجموعه کاراکترهای تعیین شده برای صفحه، این برچسب لازم است و باید در هر صفحه موجود باشد. ترک این امر می‌تواند بر نحوه ارائه صفحه شما در مرورگر تأثیر بگذارد. چند گزینه در زیر ذکر شده است، اما طراح وب شما باید بداند چه چیزی برای سایت شما مناسب‌تر است.
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
  • تگ عنوان (title): در حالی که برچسب عنوان با "متا" شروع نمی‌شود، اما در عنوان موجود است و حاوی اطلاعاتی است که برای SEO بسیار مهم است. همیشه باید در هر صفحه‌ای که آن صفحه را توصیف می‌کند، یک برچسب عنوان منحصر به فرد داشته باشید.
  • تگ توضیح متا (meta description): برچسب توضیح متا برای یک هدف اصلی استفاده می‌شود: توصیف صفحه برای جستجوگرها، هنگامی که از طریق SERP‌ها اطلاعات را می‌خوانند.

این برچسب در رتبه‌بندی تأثیر نمی‌گذارد، اما در نظر گرفتن آن بسیار مهم است. این یک نسخه تبلیغی است که تعیین می‌کند کاربران روی نتیجه شما کلیک می‌کنند یا خیر. آن را در ۱۶۰ کاراکتر بنویسید و حتما از کلمات مهم استفاده کنید تا توجه کاربر جلب شود.

  • تگ viewport: اگر از این تگ استفاده نکنید، مطمئنا تجربه کاربری بدی را در نسخه موبایل سایت خود رقم خواهید زد.
<meta name=viewport content="width=device-width, initial-scale=1">

متا تگ‌های غیر مهم

سایت‌های مختلف باید در شرایط خاصی از این موارد استفاده کنند، اما اگر می‌توانید بدون مراجعه به آن‌ها به کار خود ادامه بدهید، لطفا این کار را انجام دهید.

  • تگ‌های متای شبکه‌های اجتماعی: اشتراک‌گذاری اطلاعات در توئیتر، اینستاگرام و... مفید است، اما استفاده از این متا تگ‌ها به خودی خود لازم نیست.
  • تگ robots: تصور غلطی که وجود دارد، این است که شما باید حتما متا تگ ربات داشته باشید.

 بیایید این موضوع را کمی روشن تر کنیم: از نظر نمایه سازی، اگر برچسب روبات را مشخص نکنید، همه مطالب شما ایندکس می‌شوند. اما اگر بخواهید بخشی از سایت شما ایندکس نشود، کافیست که از noindex مانند مثال زیر استفاده کنید:

<meta name="robots" content="noindex" />

تگ‌های متای غیر مهم زیادی وجود دارند که شما الزامی برای استفاده از آن‌ها ندارید. پس حتما در انتخاب تگ‌های مناسب دقت کنید.

متا تگ‌های بد

تا به این جای کار با متا تگ‌های ضروی و غیر ضروری، آشنا شدید، اما تگ‌های متایی نیز وجود دارند که هیچگاه نیازی نیست از آن‌ها استفاده کنید. اگر از این برچسب‌ها استفاده کنید سئو شما آسیبی نمی‌بیند و تنها فضای اضافی‌ای را برای عناصر بی‌فایده اشغال خواهید کرد.

Author/web author: از این برچسب برای نامگذاری نویسنده صفحه استفاده می‌شود.

Revisit after: این متا تگ به ربات‌های موتوهای جستجو دستور می‌دهد که پس از مدت زمانی خاصی به یک صفحه برگردند. اما هیچ موتور جستجوی مهمی به این تگ اهمیتی نمی دهد.

Rating: از این برچسب برای نشان دادن رتبه رشد محتوا استفاده می‌شود.

Expiration/date: زمانی از این برچسب استفاده می‌شود که بخواهید برای مطالب خود تاریخ انقضا تعیین کنید. به نظر شما استفاده از چنین برچسبی معقول است؟

Copyright:  وقتی که در پایان هر صفحه‌ای حق کپی رایت مشخص شده، دیگر چه نیازی ست که از این متا تگ دوباره استفاده کرد.

برچسب‌های متای زیادی وجود دارد که استفاده از آن‌ها به هیچ وجه توصیه نمی شود و کاری جز  کدهای اضافه در صفحات شما انجام نمی دهند. در زمانی که کوتاه کردن کدها یکی از روش‌های بهینه کردن محسوب می‌شود، پس چه نیازی است که صفحه خود را با متا تگ‌های بی‌فایده پُر کنید.

کلام پایانی

برچسب‌های متا قطعات متنی هستند که محتوای یک صفحه را توصیف می‌کنند. مت تگ‌ها در صفحه ظاهر نمی‌شوند، بلکه فقط در کد صفحه هستند. سعی کنید همواره از مهم‌ترین‌های آن‌ها استفاده کنید و در جهت بهبود سئو و رتبه خود گام بردارید.

منبع