نتیجه تصویری برای ‪programming‬‏به لطف اینترنت امروزه همه قابلیت آن را دارند که از بهترین منابع آموزشی برای برنامه‌نویسی برخوردار باشند. این منابع حتی گاهی اوقات رایگان است. البته این موضوع فارغ از آنکه می‌تواند بسیار مفید باشد، اما گاهی اوقات برای افرادی که به تازگی می‌خواهند کارشان را شروع کنند یک چالش اساسی است. این دسته از افراد با هر کلیک به یک مقاله یا یک ویدیوی آموزشی برخورد می‌کنند که در آن پیشنهادات مختلفی را ارائه می‌دهند.

همین موضوع باعث می‌شود که این دسته از افراد دچار سردرگمی شوند و هیچوقت نتوانند مسیرشان را به درستی انتخاب نمایند. اما به عنوان نکته شروع بگذارید که یک واقعیت را به شما بگویم. فردی که بتواند یک زبان برنامه‌نویسی را به خوبی یاد بگیرد و آن را پیش ببرد شانس بسیار زیادی برای گرفتن یک شغل دارد. چنین کاری بسیار بهتر از آن است که شما ده زبان برنامه‌نویسی را بدانید اما در هیچ کدام آن‌ها مهارت کافی را نداشته باشید.

حال موضوع به انتخاب می‌رسد، برای چنین موضوعی ما امروز قصد داریم مطلبی را به اشتراک بگذاریم که تا حد زیادی به شما در این راه کمک می‌کند.

اگر مطمئن نیستید که می‌خواهید چه کاری انجام دهید، یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره را یاد بگیرید.

پیشنهاد می‌کنم که هر فرد تازه‌کاری یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره را برای شروع کار خود انتخاب کند. اینگونه چنین فردی هیچگونه محدودیتی نخواهد داشت و می‌تواند برای کارهای مختلفی برنامه بنویسد.

پایتون

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره است که یادگیری آن بسیار ساده‌تر از تقریبا هر زبان برنامه‌نویسی دیگر است. پایتون سیستم داده‌ای پویا دارد و همچنین از قابلیت مدیریت خودکار حافظه برخوردار است. شما با استفاده از پایتون می‌توانید پارادایم‌های مختلف برنامه‌نویسی را پیاده‌سازی کنید و به تعداد بسیار زیادی از کتابخانه‌ها دسترسی داشته باشید.

کاربردهای پایتون بسیار بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنید. در حال حاضر از پایتون برای نوشتن اپلیکیشن‌های سرور، دسکتاپ، هوش مصنوعی، تحلیل داده و... استفاده می‌کنند. براساس آمار TIOBE پایتون در رده محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا قرار گرفته است.

جاوااسکریپت

براساس آمار سالانه Stack Overflow بیشتر از ۷۰ درصد برنامه‌نویسان دنیا از جاوااسکریپت استفاده می‌کنند. جاوااسکریپت زبان منعطفی است و می‌تواند تقریبا در هر اپلیکیشنی حضور داشته باشد. در حال حاضر زبان اصلی دنیای وب جاوااسکریپت است.

جاوااسکریپت نیز مانند پایتون از چندین پارادایم مختلف پشتیبانی می‌کند و همچنین می‌تواند در اپلیکیشن‌های متفاوتی استفاده شود. قبل از ۲۰۰۹ جاوااسکریپت را می‌شد تنها در سمت کلاینت مشاهده کرد اما حال به لطف تکنولوژی نودجی‌اس می‌توانیم جاوااسکریپت را در سمت سرور نیز اجرا نماییم.

درست مانند زبان‌های دیگر، روبی نیز از چندین پارادایم مختلف برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند و می‌تواند در کارهای متفاوت ایفای نقش بکند. بیشترین محبوبیت روبی بخاطر وجود فریمورک روبی‌ان‌ریلز است که به شما کمک می‌کند تا بک-اند وبسایت‌ها را بنویسید.

یادگیری روبی نیز کار بسیار ساده‌ای است، چرا که سینتکس روبی بیشترین شباهت را با زبان انسان دارد و همچنین تعداد خطاهای موجود در روبی کم است.

جاوا

یک بار بنویس و آن را هر جا اجرا کن. این شعاری است که برای زبان برنامه‌نویسی جاوا استفاده می‌شود. در حال حاضر جاوا نیز یکی دیگر از زبان‌های بسیار محبوب و شناخته شده است که قدمت طولانی نیز دارد. جاوا در کنار جاوااسکریپت و پایتون به عنوان سه زبان محبوب دنیا از طرف آمار Stack Overflow معرفی می‌شود.

جاوا نیز از پارادایم‌های مختلف پشتیبانی می‌کند و همچنین به عنوان زبان اصلی برای توسعه اپلیکیشن‌های آندرویدی استفاده می‌شود. ممکن است یادگیری جاوا نسبت به سه زبان دیگر کمی مشکل باشد اما در نهایت باید گفت که ارزش یادگیری بالایی را دارد.

آیا موضوع خاصی را در ذهن دارید؟

اگر در حال حاضر موضوع خاصی را در نظر دارید، پس بهتر است براساس نیازهای آن موضوع جلو بروید. برای مثال شاید شما بخواهید به یک توسعه دهنده یادگیری ماشین تبدیل شوید، در چنین حالتی انتخاب زبان روبی چندان کار منطقی نیست.

یادگیری ماشین

پایتون در سال ۲۰۱۸ محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری ماشین بوده است. استفاده از پایتون در کنار کتابخانه TensorFlow به شما این قابلیت را می‌دهد تا کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهید و رزومه پر بارتری را برای گرفتن یک موقعیت شغلی داشته باشید. 

زبان برنامه‌نویسی R نیز دومین انتخاب مناسب برای چنین کاری است. از این زبان برای پردازش داده و مقاصد آماری بیشترین استفاده را می‌کنند. همچنین از آنجایی که کتابخانه‌های مختلفی برای این زبان توسعه داده شده شما می‌توانید الگوریتم‌های خودتان را به سادگی بیشتری پیاده‌سازی نمایید.

توسعه موبایل

اگر تصمیم دارید که به یک توسعه‌دهنده موبایل تبدیل شوید، باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید سراغ آندروید بروید و یا IOS.

جاوا برای توسعه اپلیکیشن‌های آندرویدی انتخاب بسیار خوبی است. از طرفی دیگر برای توسعه اپ‌های IOS شما باید زبانی مانند سوئیفت را در نظر بگیرید. البته یک میانبر برای این دو پلتفرم نیز وجود دارد که آن هم جاوااسکریپت است. البته نمی‌توان گفت که این تنها میانبر است چرا که مایکروسافت و چندین سازمان و شرکت دیگر نیز محصولات خودشان را برای انجام چنین کارهایی توسعه داده‌اند. زامارین یکی از آن موارد است.

استارتاپ‌ها

اگر قصد بزرگ‌ کردن یک استارتاپ را دارید باید بگویم که روبی زبان برنامه‌نویسی عالی است. چرا که روبی به شما قابلیت توسعه سریع را می دهد و این کمک را می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن نمونه های اولیه خودتان را بسازید.

از چه زبان‌هایی دوری کنیم؟

یکسری زبان برنامه‌نویسی وجود دارد که به نظر نمی‌رسد رفتن به سوی آن‌ها در همین قدم ابتدایی کار درستی باشد. گو، اسکالا، تایپ‌اسکریپت، سی‌پلاس‌پلاس و راست از دسته این زبان‌ها هستند.

البته هر کدام این موارد نیز کاربرد خودشان را دارند، اما از آنجایی که مفاهیم پیچیده‌ای در آن‌ها وجود دارد کمی پیش رفتن با آن‌ها سخت است.

در پایان

دو مورد را فراموش نکنید:

۱. روی یک زبان برنامه‌نویسی تمرکز کنید و در آن زبان تبدیل به یک استاد شوید.

۲. اگر نمی‌دانید باید سراغ چه زبانی بروید، یک زبان چند منظوره را انتخاب کنید.

استرس نداشته باشید، شما اگر در یک گزینه فرد ماهری باشید همواره می‌توانید شغل خوبی را بدست بیاورید. مهم آن است که انگیزه، هدف و تمرکز لازم را برای یادگیری داشته باشید.

منبع